W trasę po województwie śląskim ruszyło Mobilne Biuro Programu „Czyste Powietrze”. Jest to pilotażowy, wakacyjny Program, który powstał z inicjatywy Ministra Klimatu, Michała Kurtyki. Akcja ta realizowana jest przez dwa Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - w Katowicach oraz Krakowie. Pilotażowy projekt potrwa do końca sierpnia br. W ciągu dwóch wakacyjnych miesięcy Mobilne Biura będą odwiedzać śląskie i małopolskie gminy, tak by dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców.
Jesteśmy przekonani, że spotkania bezpośrednie dla mieszkańców z ekspertami z WFOŚiGW w Katowicach, którzy doradzą w kwestii możliwych rozwiązań termomodernizacyjnych, czy też wymiany tzw. kopciuchów, pomoc w wypełnianiu wniosków, a przede wszystkim możliwość ich złożenia na miejscu - to kolejny krok w celu poprawy jakości powietrza w naszym regionie.
Spotkania odbywają się z zachowaniem wszystkich zaleceń sanitarnych, tak, by były bezpieczne dla mieszkańców.

 Harmonogram wizyt Mobilnego Biura Programu Czyste powietrze

  • 30.09.2020r., Ruda Śląska, dzielnica Godula, park im. Adama Mickiewicza, godz. 13:30 - 17:00
  • 30.09.2020r., Ruda Śląska, dzielnica Ruda, ul. Różana 7 (parking), godz. 09:00 - 13:00
  • 29.09.2020r., Ornontowice, parking za Urzędem Gminy, godz. 09:00 - 12:30
  • 28.09.2020r., Czernichów, parking przed GOKiS w Międzybrodziu Bialskim, ul. Brodek 2, godz. 15:00 - 17:00
  • 28.09.2020r., Łodygowice, parking przy Gminnym Ośrodku Kultury, Plac Wolności 5, godz. 12:00 - 14:00
  • 28.09.2020r., Buczkowice, Targowisko przy ul. Szkolnej / naprzeciwko Ośrodka Zdrowia, godz. 09:00 - 11:00
  • 25.09.2020r., Tworóg, Parking Urzędu Gminy, ul. Zamkowa 16, godz.  09:00 - 12:30
  • 24.09.2020r., Pszów, Rynek, godz. 15:00 - 17:00
  • 24.09.2020r., Lubomia, przy budynku urzędu gminy, ul Szkolna 1, godz. 12:00 - 14:00
  • 24.09.2020r., Marklowice, parking przed Urzędem Gminy, ul. Wyzwolenia 71, godz. 09:00 - 11:00
  • 23.09.2020r., Częstochowa, Plac Władysława Biegańskiego przed Ratuszem, godz. 12:30 - 16:00
  • 23.09.2020r., Popów, przy Urzędzie Gminy, Zawady ul. Częstochowska 6, godz. 09:00 - 11:00
  • 22.09.2020r., Lyski, parking przed Urzędem Gminy, ul. Dworcowa 1a
  • 22.09.2020r., Rudnik, Gminnne Centrum Infomacji, ul. Mickiewicza 2, godz. 09:00 - 12:30 
  • 21.09.2020r., Jaworze, parking przy ul. Szkolnej 97, godz. 13:30 - 17:00
  • 21.09.2020r., Wilkowice, przy Urzędzie Gminy ul. Wyzwolenia 25, godz. 09:00 - 12:30
  • 19.09.2020r., Krzyżanowice, Chałupki, ul Raciborska, boiska LKS Zabełków, godz. 15:00 - 17:00
  • 19.09.2020r., Kornowac, parking przy Domu Kultury w Pogrzebieniu, ul. Grabowa 4, godz. 12:00 - 14:00
  • 19.09.2020r., Rydułtowy, parking przed OSP Raoszowy , ul. Radoszowska  35, godz. 09:00 - 11:00
  • 18.09.2020r., Dąbrowa Górnicza, ul. Antoniego Kozubka 2 - parking, godz. 13:30 - 17:00
  • 18.09.2020r., Sławków, Rynek, godz. 09:00 - 12:30
  • 17.09.2020r., Janów, parking przy Urzędzie Gminy, godz. 13:30 - 17:00 
  • 17.09.2020r., Koniecpol, Centrum Społeczno - Kulturalne, ul. Szkolna 1, godz. 09:00 - 12:30
  • 16.09.2020r., Szczyrk, Plac św. Jakuba  (przy ul. Beskidzkiej), godz. 13:30 - 17:00
  • 16.09.2020r., Wisła, Plac Bogumiła Hoffa 3 (Rynek), godz. 09:00 - 12:30
  • 15.09.2020r., Psary, parking przed Urzędem Gminy, godz. 15:00 - 17:00
  • 15.09.2020r., Mierzęcice, ul. Wolności 102a, za budynkiem GOK, godz. 12:00 - 14:00
  • 15.09.2020r., Ożarowice, przed Urzędem Gminy, godz. 09:00 - 11:00
  • 14.09.2020r., Poczesna, parking przy Urzędzie Gminy, godz. 13:30 - 17:00
  • 14.09.2020r., Blachownia, Przed Urzędem Stanu Cywilnego - Centrum Przesiadkowe, godz. 09:00 - 12:30
  • 11.09.2020r., Mszana, parking przy Urzędzie Gminy, godz. 13:30 - 17:00
  • 11.09.2020r., Gorzyce, parking przed Gminnym Centrum Kultury, ul. Kopernika 6, godz. 09:00 - 12:30
  • 10.09.2020r., Ujsoły, parking przy Urzędzie Gminy, godz. 13:30 - 17:00
  • 10.09.2020r., Rajcza, parking przed Urzędem Gminy, godz. 09:00 - 12:30
  • 09.09.2020r., Strumień, teren Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury przy ul. Młyńskiej 14, godz.  13:30 - 17:00
  • 09.09.2020r., Pszczyna, Rynek, godz. 09:00 - 12:30
  • 08.09.2020r., Gilowice, Rynek, godz. 13:30 - 17:00
  • 08.09.2020r., Łękawica, przy Urzędzie Gminy, godz. 09:00 - 12:30
  • 07.09.2020r., Rybnik, Dzielnica Chwałęcice, parking przy Kościele, ul. B. Czecha, godz. 13:00 - 17:00
  • 07.09.2020r., Rybnik, Dzielnica Golejów, parking przy Kościele, ul. Komisji Edukacji Narodowej, godz. 9:00 - 12:00
  • 04.09.2020r., Tarnowskie Góry, plac przy Kościele Ojców Kamilianów, ul. Różana 2, godz. 14:00 - 17:00
  • 04.09.2020r., Tarnowskie Góry, Rynek, godz. 10:00 - 13:00
  • 03.09.2020 r., Będzin, przed budynkiem Urzędu Miejskiego, godz. 13:30 - 17:00
  • 03.09.2020 r., Czeladź, Rynek, godz. 9:00 - 12:30
  • 02.09.2020 r., Świerklany, przy UG Świerklany, ul. Kościelna 85,  godz. 13:30 - 17:00
  • 02.09.2020 r., Żory, Rynek,  godz. 9:00 - 12:30
  • 01.09.2020 r., Pyskowice, Rynek, godz. 13:30 - 17:00
  • 01.09.2020 r., Toszek, Rynek, godz.  9:00 - 12:30
  • 31.08.2020 r., Bobrowniki, parking przy ul. Polnej 58, godz. 13:30 - 17:00
  • 31.08.2020 r., Wojkowice, parking przy Urzędzie Miasta, ul. Jana III Sobieskiego 290A, godz. 09:00 - 12:30
  • 29.08.2020 r., Katowice, Rynek, godz. 09:00 - 13:00
  • 28.08.2020 r., Godów, parking przy Urzędzie Gminy, 15:00 - 17:00
  • 28.08.2020 r., Krzyżanowice, pl. przy GZOKSiT, ul. Zamkowa 48, godz. 12:00 - 14:00
  • 28.08.2020 r., Rydułtowy, Rynek, godz. 09:00 - 11:00
  • 27.08.2020 r., Ruda Śląska, ul. Ks. Niedzieli 13, 13:30 – 17:00
  • 27.08.2020 r., Ruda Śląska, ul. Kaczmarka 9 (boisko Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2), 9:00 - 13:00
  • 26.08.2020 r., Bieruń, Rynek, godz. 14:00 - 17:30
  • 26.08.2020 r., Imielin, Rynek, godz. 09:00 - 13:00
  • 25.08.2020 r., Irządze, Irządze 124 - przed Urzędem Gminy, godz. 13:30 - 17:00
  • 25.08.2020 r., Lelów, przy Urzędzie Gminy, ul. Szczekocińska 18, godz. 09:00 - 12:30
  • 24.08.2020 r., Ogrodzieniec, Przy Urzędzie Miasta i Gminy, Plac Wolności 25, godz. 13:30 - 17:00
  • 24.08.2020 r., Zawiercie, Kromołów, plac przy źródłach rzeki Warty, ul. Browar 7, godz. 09:00 - 12:30
  • 22.08.2020 r., Zabrze, dzielnica Mikulczyce, godz. 09:00 - 13:00
  • 21.08.2020 r., Knurów, w rejonie budynku Urzędu Miasta, przy ul. Niepodległości 7, godz. 14:00 - 17:00
  • 21.08.2020 r., Gliwice, na terenie Parku Chopina w pobliżu Palmiarni Miejskiej , godz. 09:00 - 13:00
  • 20.08.2020 r., Kochanowice, przed budynkiem Gminnego Centrum Kultury ul. Lubliniecka 5, godz. 13:30 - 17:00
  • 20.08.2020 r., Boronów, parkingu przy Gminnym Ośrodku Kultury, ul. Poznańska 1, godz. 09:00 - 12:30
  • 19.08.2020 r., Niegowa, parking Urzędu Gminy Niegowa, ul. Sobieskiego 1, godz. 13:00 - 16:30
  • 19.08.2020 r., Żarki, parking przy Domu Kultury, ul. Moniuszki 2, godz. 09:00 - 12:30
  • 18.08.2020 r., Koziegłowy, Rynek, Plac Moniuszki 14, godz. 13:00 - 16:30
  • 18.08.2020 r., Poraj, parking przy dworcu PKP, ul 3 maja 1, godz. 09:00 - 12:30
  • 17.08.2020 r., Myszków, parking Starostwa Powiatowego, ul. Pułaskiego 6, godz. 13:00 - 16:30
  • 17.08.2020 r., Siewierz, parking przed Urzędem Gminy, godz. 09:00 - 12:00
  • 14.08.2020 r., Nędza, parking przed Urzędem Gminy w Nędzy przy ul. Jana III Sobieskiego 5, godz. 13:30 - 17:00
  • 14.08.2020 r., Racibórz, Rynek, godz. 09:00 - 12:30
  • 13.08.2020 r., Kozy, Park Dworski przy Pałacu Czeczów w Kozach godz. 13:30 - 17:00
  • 13.08.2020 r., Czechowice - Dziedzice, pl. Jana Pawła II 1, przed Urzędem Gminy, godz. 09:00 - 12:30
  • 12.08.2020 r., Jasienica, parking Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, godz. 13:30 - 17:00
  • 12.08.2020 r., Chybie, przy Gminnym Ośrodku Kultury, ul. Bielska 51, godz. 09:00 - 12:30
  • 11.08.2020 r., Panki, ul. 1 Maja, godz. 13:30 - 17:00
  • 11.08.2020 r., Lipie, OSP Parzymiechy, ul. Częstochowska 7, godz. 9:00 - 12:30
  • 10.08.2020 r., Żarnowiec, ul. Rynek, parking przed Gminnym Ośrodkiem Kultury. godz. 13:30 - 17:00
  • 10.08.2020 r., Pilica, Rynek - Plac Mickiewicz, godz. 09:00 - 12:30
  • 07.08.2020 r., Koszęcin, Rynek, godz. 13:30 - 17:00
  • 07.08.2020 r., Woźniki, przy Urzędzie ul. Rynek 11, godz. 09:00 - 12:30
  • 06.08.2020 r., Dąbrowa Zielona, godz. Pl. Kościuszki 31, obok Urzędu Gminy, godz. 13:30 - 17:00
  • 06.08.2020 r., Przyrów, Rynek, godz. 09:00 - 12:30
  • 05.08.2020 r., Goleszów, parking przy ul. Szkolnej, godz. 13:30 - 17:00
  • 05.08.2020 r., Hażlach, ul. Główna  37 (obok budynku Gminnej Biblioteki Publicznej), godz. 09:00 - 12:30
  • 04.08.2020 r., Żywiec, Rynek, godz. 13:30 - 17:00
  • 04.08.2020 r., Lipowa, Plac Odzyskania Niepodległości Polski, ul.Wiejska, godz. 09:00 - 12:30
  • 03.08.2020 r., Zebrzydowice, parking przy Urzędzie Gminy ul. Księdza Janusza 6, godz. 13:30 - 17:00
  • 03.08.2020 r., Jastrzębie Zdrój, parking Hali Widowiskowo-Sportowej przy Al. Jana Pawła II 6, godz. 09:00 - 12:30
  • 01.08.2020 r., Świętochłowice, OSiR "Skałka", godz. 10:00 - 13:00
  • 31.07.2020 r., Wodzisław Śląski, Rynek, godz. 10:00 - 14:00
  • 30.07.2020 r., Tarnowskie Góry, Rynek, godz. 10:00 - 14:00
  • 29.07.2020 r., Orzesze, Rynek. godz. 10:00 - 14:00
  • 28.07.2020 r., Rybnik, ul. Rudzka 13 / parking przy kampusie Zespołu Szkół Wyższych, godz. 09:00 - 13:00
  • 27.07.2020 r., Bytom, dzielnica Sucha Góra, przy OSP, ul. 9 Maja 21a, godz. 10:00 - 14:00
  • 24.07.2020 r., Wielowieś, SP ul. Zamkowa 24, godz. 10:00 - 14:00
  • 23.07.2020 r., Jejkowice, parking przy Urzędzie Gminy, godz. 10:00 - 13:30
  • 22.07.2020 r., Radlin, ul. Mariacka 9, godz. 10:00 - 14:00
  • 21.07.2020 r., Świerklaniec, parking SP, przy Urzędzie gminy, ul. Młyńska, godz. 10:00 - 14:00
  • 20.07.2020 r., Olsztyn, Rynek, godz. 10:00 - 13:30
  • 17.07.2020 r., Zabrze, Plac Wolności. godz. 10:00 - 13:00
  • 14.07.2020 r., Sosnowiec, Plac Stulecia, godz. 10:00 - 13:00
  • 10.07.2020 r., Mikołów, Rynek 19, godz. 13:30 - 17:00
  • 09.07.2020 r., Pszczyna, Rynek, godz. 11:00 - 14:00

 

Prezentujemy pierwszą grupę odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Lista będzie sukcesywnie uzupełniana.

Pytania ogólne

  1. Czy współmałżonek niebędący właścicielem nieruchomości może złożyć wniosek o dofinansowanie w Programie Czyste Powietrze?

    Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.

  2. Czy wieczysty użytkownik może być wnioskodawcą w Programie Czyste Powietrze?

    Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.

  3. Czy osoba posiadająca umowę dożywocia (przenosząca na inna osobę własność nieruchomości w zamian za dożywotne utrzymanie) może być wnioskodawcą w Programie Czyste Powietrze?

    Nie może, gdyż nie jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.

  4. Gdzie mogę znaleźć wniosek o dofinansowanie?

    Wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej znajduje się na internetowym PORTALU BENEFICJENTA, należącym do właściwego ze względu na lokalizację inwestycji, wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

  5. W jaki sposób złożyć wniosek?

    Po założeniu i aktywowaniu konta na internetowym Portalu Beneficjenta, należącym do właściwego ze względu na lokalizację budynku Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, można wypełnić wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej.

    Kompletny wniosek w wersji elektronicznej składa się poprzez:

    a)  Portal Beneficjenta-dodatkowo należy dostarczyć wydrukowaną wersję papierową do właściwego wfośigw lub gminy, która podpisała porozumienie z wfośigw w sprawie realizacji Programu Czyste Powietrze. 

    b) przy użyciu profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego (wymagana wyłącznie wersja elektroniczna). Należy jednak pamiętać o załączeniu w postaci elektronicznej wszystkich wymaganych załączników do wniosku (w tym skanów podpisanych oświadczeń osób występujących we wniosku, poza wnioskodawcą).

    Elektroniczny formularz wniosku jest dokumentem interaktywnym, który na bieżąco sprawdza poprawność wypełnienia. Dodatkowo, przelicza koszty kwalifikowane, wysokość dofinansowania czy też współczynniki przenikania przegród w uproszczonej analizie energetycznej. Skorzystanie z formularza w wersji elektronicznej przyśpieszy nie tylko jego wypełnienie ale również ocenę.

    W przypadku braku możliwości użycia wersji elektronicznej formularza wniosku, dopuszcza się jego wypełnienie w wersji papierowej. Obowiązujące w danym momencie formularze papierowe wniosku można pobrać w siedzibie odpowiedniego WFOŚiGW oraz w siedzibie gminy, która zawarła z WFOŚiGW porozumienie w sprawie realizacji Programu Czyste Powietrze , gdzie – po wypełnieniu, i podpisaniu, należy złożyć gotowy wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.

  6. Czy wnioski będzie można składać w trybie ciągłym przez cały okres realizacji Programu Czyste Powietrze?

    Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, możliwe są jedynie krótkie przerwy techniczne związane z aktualizacjami Programu.

  7. Gdzie uzyskam pomoc w wypełnieniu wniosku?

    W wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej i urzędach gmin, które podpisały porozumienie dotyczące realizacji Programu Czyste Powietrze.

  8. Kiedy mogę rozpocząć realizację przedsięwzięcia?

    Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) związanego z realizacją przedsięwzięcia i może nastąpić od dnia złożenia wniosku (z wyłączeniem dokumentacji projektowej, audytu energetycznego, oraz ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, które mogą być wykonane wcześniej przed dniem złożenia wniosku).

  9. Czy mogę ubiegać się o dofinansowanie zadania już zakończonego?

    Nie. Program Czyste Powietrze nie pozwala na uzyskanie dofinansowania na zadania już zakończone. Zakończenie przedsięwzięcia to dzień wystawienia ostatniej faktury lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac, oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie.

  10. Jaki jest czas na realizację przedsięwzięcia?

    Dla wniosków złożonych od 19.09.2018 do 28.07.2019  - czas na zakończenie realizacji przedsięwzięcia wynosi 24 miesiące od dnia podpisania umowy. 
    Dla wniosków złożonych od 29.07.2019 r – 30 miesięcy od daty złożenia wniosku.

  11. Czy można ubiegać się o dofinansowanie, jeśli w budynku wyodrębnionych jest więcej niż 2 lokale, ale jest 1 właściciel całej nieruchomości?

    Nie. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo Budowlane, w budynku jednorodzinnym mogą być wydzielone nie więcej niż 2 lokale mieszkalne, lub jeden lokal mieszkalny i jeden lokal użytkowy, którego powierzchnia nie przekracza 30% powierzchni budynku. Budynek o większej ilości wyodrębnionych lokali nie spełnia tej definicji. Nie ma tu znaczenia czy jest jeden właściciel czy współwłasność budynku.

  12. Ile trwa ocena wniosku?

    Rozpatrywanie wniosku odbywa się w terminie do 90 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Wezwanie Wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji i/lub dokumentów może wydłużyć termin rozpatrzenia wniosku.
    Wskazany termin ma charakter instrukcyjny i może zostać wydłużony np. z powodu złożonej dużej liczby wniosków.

  13. Popełniłem/-am błąd podczas wypełniania wniosku – czy zostanie on odrzucony?

    Nie. W ramach oceny wniosku (ocena kryteriów formalnych oraz ocena kryteriów merytorycznych) pracownik wojewódzkiego funduszu skontaktuje się z Wnioskodawcą w celu poprawy/uzupełniania wniosku. Wniosek można poprawić jednokrotnie na każdym z dwóch etapów oceny. Za każdym razem Wnioskodawca będzie miał do 15 dni roboczych na poprawę wniosku.

  14. Czy i kiedy odbędzie się kontrola na miejscu inwestycji?

    W przypadku wykonywania robót siłami własnymi przedsięwzięcie będzie podlegało obowiązkowej wizytacji końcowej po zakończeniu realizacji na etapie wniosku o płatność.
    Przeprowadzenie wizytacji końcowych dla pozostałych przedsięwzięć będzie odbywać się losowo na próbie losowej stanowiącej nie mniej niż 15% tych przedsięwzięć wyłonionej w ciągu roku kalendarzowego w ramach złożonych wniosków o płatność końcową. Dodatkowo, w okresie trwałości (3 lata od zakończenia realizacji zadania), istnieje możliwość kontroli zrealizowanego przedsięwzięcia.

  15. Gdzie będzie podpisywana umowa o dofinansowanie?

    Od 29.07.2019 r. Wnioskodawca, składając wniosek o dofinansowanie, składa oświadczenie woli zawarcia umowy dotacji. We wniosku zawarte są warunki umowy dotacji. Wniosek po akceptacji przez wojewódzki fundusz staje się umową o czym wnioskodawca jest informowany pisemnie. Data odbioru pisma jest datą zawarcia umowy dotacji. Umowę pożyczki wnioskodawca podpisuje w siedzibie wojewódzkiego funduszu, w którym był rozpatrywany jego wniosek o dofinansowanie.

    Wnioskodawcy, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie wcześniej przed zmianą formularza, która nastąpiła w dniu 29.07.2019 r. podpisują umowę pożyczki i dotacji w siedzibie wojewódzkiego funduszu, w którym były rozpatrywane ich wnioski o dofinansowanie.

  16. Kiedy wypłacana jest dotacja oraz pożyczka?

    Podstawą wypłacenia dotacji i/lub pożyczki jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność, po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia.

  17. Jak mogę udowodnić, że zamontowałem/-am źródło ciepła spełniające wymagania Programu?

    Do wniosku o płatność należy załączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań Programu Czyste Powietrze – certyfikat, etykietę efektywności energetycznej, kartę produktu, w zależności od źródła ciepła.

  18. Czy mogę złożyć kolejny wniosek w ramach Programu?

    Tak. Jednak ocena kolejnego wniosku może odbyć się dopiero po zrealizowaniu i zakończeniu przedsięwzięcia zawartego w poprzednim wniosku. Nie można wnioskować na ten sam zakres zadania.

  19. Co to jest „okres trwałości wniosku”?

    Okres 3 lat od zakończenia inwestycji, w którym beneficjent nie może:
    - zmienić przeznaczenia budynku/lokalu z mieszkalnego na inny,
    - nie może zdemontować urządzeń, instalacji oraz wyrobów budowlanych zakupionych i zainstalowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia,
    - zainstalować dodatkowych źródeł ciepła niespełniających warunków Programu Czyste Powietrze.

  20. Czy korzystając z dofinansowania z Programu Czyste Powietrze mogę korzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

    Tak można łączyć te źródła finansowania. 

  21. Czy korzystając z dofinansowania z Programu Czyste Powietrze, mogę korzystać z innego dofinansowania na ten sam cel (np. dofinansowanie z gminy)?

    Tak. Jednakże suma dofinansowań nie może przekroczyć 100% kosztów kwalifikowanych zadania.

 

Pytania o dochody

  1. Które osoby w gospodarstwie domowym uwzględnić przy wyliczaniu dochodu na jednego członka rodziny?

    Osoby wspólnie zamieszkujące i utrzymujące się z wnioskodawcą.

  2. W jaki sposób wyliczyć dochód netto osób będących w gospodarstwie domowym wnioskodawcy?

    Sposób obliczenia dochodu przedstawiony jest w instrukcji pt. „Jak policzyć dochód we wniosku w Programie Czyste powietrze”, która jest dostępna na PORTALU BENEFICJENTA w zakładce WYMAGANA DOKUMENTACJA. Dostępne są również narzędzia do wyliczania dochodu, które pomagają obliczyć dochód.

  3. Czy świadczenie wychowawcze 500+ należy wliczyć do dochodu?

    Nie. Świadczenie to nie powinno być ujmowane przy wyliczaniu dochodu dla uzyskania dofinansowania.

  4. Ile mogę dostać dotacji?

    Poziom dotacji uzależniony jest od dochodów wnioskodawcy i członków gospodarstwa domowego. Wartość dotacji wyliczy wniosek po jego kompletnym wypełnieniu. Wnioskodawca przed złożeniem wniosku pozna potencjalną wartość dotacji.

  5. Dlaczego w poszczególnych poziomach dotacji jest napisane np. do 50% dotacji?
    Poziom dotacji obliczany jest maksymalnie od kwoty 53 tys. Dlatego jeżeli kwota 53 tys. kosztów kwalifikowanych zostanie przekroczona poziom dotacji zostanie obliczony od kwoty 53 tys. a nie od kwoty wszystkich kosztów kwalifikowanych.

    Przykład:
    Wykonujemy termomodernizację, której koszty kwalifikowane będą wynosiły 60 000 zł. Przy dotacji na poziomie do 50% - pamiętając, że maksymalna kwota, od której wyliczana jest dotacja to 53.000 zł, montaż finansowy będzie wyglądał tak:

    Koszt całkowity: 60.000 zł
    Koszt kwalifikowany: 60.000 zł
    Podstawa do wyliczenia poziomu dotacji: 53 000 zł
    Dotacja: 26.500 zł (50%*53.000 zł !!!)
    Możliwa do zaciągnięcia pożyczka w ramach programu: 33.500 zł (60.000 zł - 26.500 zł)
    Środki własne: 0 zł

    Czyli wyliczając rzeczywistą wartość dotacji będzie ona wynosiła 44,17 %

  6. Jakie dokumenty poświadczające dochód należy przedłożyć, jeśli właściciel budynku pracuje za granicą?

    Wnioskodawca powinien przedłożyć dokument właściwy dla danego kraju (odpowiednik polskiego PIT) poświadczający roczny dochód. Dokument należy przetłumaczyć przez tłumacza przysięgłego.

Pytania o koszty kwalifikowane

  1. Czy razem z kotłem głównym możliwy jest zakup pompy ciepła na potrzeby ciepłej wody użytkowej (c.w.u.)?

    Nie ma możliwości dofinansowania źródła ciepła służącego wyłącznie na cele ciepłej wody.

  2. Czy w ramach Programu „Czyste Powietrze” mogę sfinansować zakup i montaż kotła na paliwo stałe V klasy?

    Nie, chyba że kocioł spełnia jednocześnie wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu (ekodesign) dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100).

  3. Czy w ramach Programu Czyste Powietrze mogę sfinansować wymianę starego kotła gazowego na nowy?

    Nie. W ramach Programu Czyste Powietrze można sfinansować wyłącznie wymianę źródła ciepła niespełniającego wymagań Programu opalanego paliwem stałym.

  4. Jeśli mam źródło ciepła na paliwo stałe V klasy (lub jakiekolwiek inne źródło ciepła spełniające wymagania Programu), to czy mogę ubiegać się o dofinansowanie do np. termomodernizacji budynku?

    Tak pod warunkiem, że budynek uzyskał pozwolenie na budowę przed 15 grudnia 2002 r.

  5. Czy w koszty kwalifikowane zadania można włączyć koszty instalacji ogrzewania podłogowego?

    Tak. W przypadku wymiany starego źródła ciepła na paliwo stałe lub posiadania już zamontowanego  źródła ciepła spełniającego wymagania określone w Programie w budynku, którego pozwolenie na budowę zostało wydane przed 15 grudnia 2002 r.

  6. Gdy w budynku mieszkalnym znajdują się dwa źródła ciepła na paliwa stałe (np. kocioł i kominek), czy istnieje obowiązek usunięcia trwałego obu źródeł czy tylko ten jeden wymieniany piec?

    Należy zlikwidować wszystkie źródła ciepła nie spełniające wymagań Programu. Mogą pozostać jedynie kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne (np. poprzez odłączenie kominka od płaszcza wodnego).

  7. Czy mogę ocieplić dach, jeśli istniejący budynek ma poddasze?

    Jeśli poddasze jest ogrzewane, to można ocieplić dach. Jeśli poddasze nie jest ogrzewane, to należy ocieplić przegrodę wewnętrzną (strop pod nieogrzewanym poddaszem) w budynku oddzielającą to poddasze od pomieszczenia ogrzewanego, które znajduje się poniżej.

  8. Czy mogę docieplić garaż, znajdujący się w obrysie budynku mieszkalnego oraz wymienić w nim bramę garażową?

    Garaż znajdujący się w obrysie budynku mieszkalnego jednorodzinnego można ocieplić, aby zachować ciągłość ocieplenia. Wymiana bramy/drzwi garażowych może być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku jeżeli garaż jest ogrzewany.

  9. Czy na montaż paneli fotowoltaicznych i/lub kolektorów słonecznych mogę otrzymać dotację?

    Nie. W ramach Programu Czyste powietrze na powyższe instalacje można uzyskać tylko i wyłącznie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę.

  10. W okresie letnim wynajmuję pokoje. Czy mogę ubiegać się o dotację na wymianę źródła ciepła w pełnym zakresie?

    Nie – można ubiegać się jedynie o częściowe dofinansowanie (dotację i/lub pożyczkę). Powierzchnia przeznaczona na działalność gospodarczą nie może przekroczyć 30% powierzchni całego budynku. Przy określaniu powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia  działalności gospodarczej należy uwzględniać również czas. Przykładowo, jeśli pokój o powierzchni 20 m2 służy działalności gospodarczej przez 3 miesiące w roku, wówczas powierzchnia wykorzystywana do działalności gospodarczej wynosi: 20 m2 x (3/12) = 5 m2.

  11. Czy koszty poniesione na wypełnienie wniosku przez firmę zewnętrzną są kwalifikowane?

    Nie. Takie koszty nie wliczają się do dofinansowania i Wnioskodawca będzie musiał je ponieść sam.

Prosimy o dokładne zapoznanie się z treścią podpisanej umowy i załączonymi do niej dokumentami.

Informacje dotyczące programu dostępne są na stronie NFOŚiGW w Warszawie i WFOŚiGW w Katowicach: http://nfosigw.gov.pl/czyste-powietrze/obwiazujacy-program-czyste-powietrze-/

Dokumenty do pobrania : https://portal.wfosigw.katowice.pl/wymagana-dokumentacja

Schemat przedstawiający zakres dokumentacji niezbędnej do rozliczenia udzielonego dofinansowania, a pod nim znajdują się wyjaśnienia do poszczególnych dokumentów:

Dokumenty do rozliczenia Przedsięwzięcie realizowane przez firmy zatrudnione przez Beneficjenta Przedsięwzięcie realizowane przez Beneficjenta (systemem gospodarczym)
Istniejący budynek Nowy budynek Istniejący budynek Nowy budynek
Wniosek o płatność TAK TAK TAK TAK
Zestawienie dowodów księgowych TAK TAK TAK TAK
Protokół wykonawcy TAK TAK NIE NIE
Protokół końcowy NIE NIE TAK TAK
Kserokopie faktur, rachunków oraz innych dowodów księgowych TAK TAK TAK TAK
Zestawienie umów z wykonawcami TAK TAK NIE NIE
Dokumenty potwierdzające zapłatę za faktury, rachunki TAK TAK TAK TAK
Dokumenty potwierdzające fizyczną likwidację kotła TAK NIE TAK NIE
Dokumenty potwierdzające spełnienie przez zabudowane urządzenia, zastosowane materiały, budynki, itd. wymagań technicznych Programu TAK TAK TAK TAK
Kosztorys powykonawczy wraz ze specyfikacją materiałową NIE NIE TAK TAK
Dokumentacja fotograficzna przedstawiająca zakres rzeczowy objęty wnioskiem o płatność (Zalecana) TAK TAK TAK TAK

I. Informacje ogólne:

  • wszelkie dokumenty winny być wystawione/dotyczyć/zawierać - imię i nazwisko Beneficjenta/Pożyczkobiorcy;
  • faktury dotyczące wykonania przedsięwzięcia winny zawierać dane identyfikujące zakupione i zamontowane urządzenia, materiały, wyroby (producent, typ, nazwa), tak by można było jednoznacznie odnieść się do certyfikatów, etykiet, zaświadczeń, atestów wyrobów budowlanych, urządzeń;
  • dokumenty niezawierające powyższych cech, w tym m.in. paragony, nie będą brane pod uwagę;
  • wszelkie dokumenty, dostarczone w formie kserokopii winny być uwierzytelnione Za zgodność z oryginałem czytelnym podpisem Beneficjenta/Pożyczkobiorcy, na ostatniej stronie dokumentu stanowiącego jednolitą całość (ponumerowanego) np. „Za zgodność z oryginałem, str.01-05";
  • należy dokładnie zapoznać się z dokumentami załączonymi do podpisanej umowy o dofinansowanie, tj. wnioskiem o płatność, protokołami odbioru prac wykonawcy, protokołem końcowym, zestawieniem dokumentów księgowych;
  • wszelkie oświadczenia winny być podpisane wyłącznie przez Beneficjenta/Pożyczkobiorcę;
  • wszelkie odnośniki zawarte w dokumentach winny być „zrealizowane”, tzn. np. wykreślone część/całość, podkreślenia itp.;  np. 1,2,3,  - niewłaściwe wykreślić.

II. Jak wypełnić Wniosek o płatność:

  • Nr wniosku - podać kolejny nr wniosku (jeżeli pierwszy w sprawie - to 1, itd.);
  • Nr umowy – podać numery umów o dofinansowanie (nr umowy dotacji oraz nr umowy pożyczki – jeśli była zawarta, jeśli nie, proszę wpisać nie dotyczy);
  • Wnioskuję o wypłatę kwoty:
  1. jeżeli zrealizowano zakres przedsięwzięcia w zaplanowanych w umowie o dofinansowanie kosztach kwalifikowanych wymienionych w Zestawieniu rzeczowo-finansowym - ZRF (zał. nr 1 do umowy), lub wyższych, wówczas do wniosku o płatność należy wpisać kwotę dofinansowania lub sumę kwot dofinansowania udzielonych na poszczególne przedsięwzięcia (kocioł, instalacja c.o., okna, itp.);
  2. jeżeli, koszty z faktury są niższe od kwoty kosztów kwalifikowanych wynikających z umowy, należy przeliczyć kwotę dofinansowania (dla danej pozycji ZRF) z uwzględnieniem - umownego % dofinansowania (§ 1 ust. 1 i ust. 2 umowy o dofinansowanie) i faktycznie poniesionego wydatku. Np., jeśli przyznane dofinansowanie stanowi 30% kosztów kwalifikowanych, a planowany koszt kwalifikowany wynosił 10.000,00zł, wówczas udzielone dofinansowanie wynosiło: 3.000,00zł. Natomiast jeśli rzeczywista wartość z faktury wynosi np. 9.556,26 zł, wówczas dofinansowanie wyniesie:

9.556,26 zł x 30% = 2.866,88 zł

III. Jakie dokumenty załączyć do Wniosku o płatność:

  • Protokół wykonawcy – sporządza i podpisuje wykonawca robót (np. firma, która montowała kocioł), a Beneficjent/Pożyczkobiorca potwierdza odbiór wykonanych robót, czy zainstalowanych urządzeń, swoim podpisem. Sugestie: zapoznać wykonawcę z Wymaganiami technicznymi dla wyrobów budowlanych, urządzeń i wykonywanych robót:

http://nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/userfiles/files/czyste_powietrze/materialy/wymagania_techniczne_16.01.2019.pdf

  • Protokół końcowysporządza i podpisuje Beneficjent/Pożyczkobiorca w przypadku wykonywania robót siłami własnymi (tzw. systemem gospodarczym). W takim przypadku, obligatoryjna jest wizytacja końcowa, polegająca na potwierdzeniu przez przedstawicieli WFOŚiGW zrealizowanego zakresu przedsięwzięcia w miejscu jego realizacji. Podczas przeprowadzania czynności kontrolnych, poza sporządzeniem protokołu kontroli i związanych z tym pomiarów sprawdzających, sporządzana jest dokumentacja fotograficzna.
  • Kserokopie faktur, rachunków oraz innych dowodów księgowych (z wyłączeniem paragonów) potwierdzające zakup materiałów lub usług;
  • Zestawienie dowodów księgowych - w kolumnie 2. Pozycja z ZRF – należy przepisać nr pozycji z Zestawienia rzeczowo-finansowego (zał. Nr 1 do umowy) np. 2.2.2. (przyłącze gazowe), w kolumnie 3. Koszt kwalifikowany dla zadania z ZRF – przepisać kwotę kosztu kwalifikowanego dla tej pozycji ZRF, w kolumnie 9 Kwota do wypłaty z WFOŚiGW - należy wpisać wyliczoną kwotę dofinansowania (sposób wyliczenia opisano w punkcie II. 2.);
  • Wykaz umów z wykonawcami jeśli zostały zawarte (Program nie narzuca formy sporządzenia wykazu umów);
  • Dokument dokonanego przelewu lub inny dokument poświadczający opłacenie faktur, rachunków oraz innych dowodów księgowych - potwierdzenie zapłaty za faktury (potwierdzenie przelewu lub wyciąg bankowy). Jeśli na fakturze nie znajduje się adnotacja „zapłacono gotówką”, należy potwierdzić dokonanie zapłaty na rzecz wykonawcy stosownym dokumentem (np. KP, lub oświadczeniem wystawcy faktury, że otrzymał zapłatę);
  • Kosztorys powykonawczy wraz ze specyfikacją materiałową – należy załączyć do wniosku o płatność w przypadku wykonania przedsięwzięcia lub jego części przez Beneficjenta/Pożyczkobiorcę (tzw. systemem gospodarczym). Dokument ten musi być sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i podpisany przez Beneficjenta/Pożyczkobiorcę oraz osobę posiadającą stosowne uprawnienia budowlane;
  • Dokumentacja fotograficzna przedstawiająca zakres rzeczowy objęty wnioskiem o płatność (Zalecana) – Beneficjenci/Pożyczkobiorcy posiadający możliwość wykonania dokumentacji fotograficznej zakresu rzeczowego objętego wnioskiem o płatność, w tym tabliczek znamionowych zainstalowanych urządzeń, winni załączyć wykonane i wydrukowane zdjęcia lub przesłać je za pośrednictwem poczty elektronicznej (z podaniem numeru umowy w tytule maila).

Uwaga: Do wniosku o płatność należy również załączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań technicznych dla wyrobów budowlanych, urządzeń i wykonywanych robót:

  • jeśli zakupiony i zainstalowany kocioł jest zasilany paliwem stałym/biomasą - kserokopia certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymagań wynikających z przepisów określonych w środkach wykonawczych do Dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21.10.2009 r. (ekoprojektu), w szczególności w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28.04.2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe;
  • jeśli w istniejącym budynku, zamontowane jest już stałopaliwowe źródło ciepła (węgiel lub biomasa) spełniające co najmniej 5 klasę wg normy europejskiej EN 303-5:2012 lub nowszej, a dofinansowaniem nie objęto jego wymiany, do wniosku o płatność (na zakres związany np. z przedsięwzięciami termomodernizacyjnymi), należy wówczas załączyć kserokopię certyfikatu potwierdzającego spełnienie ww. normy;
  • jeśli w istniejącym budynku, zamontowane jest już źródło ciepła zasilane gazem lub olejem opałowym spełniające w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń, najwyższą efektywność energetyczną określoną symbolem 4 gwiazdek, wg Dyrektywy Rady 92/42/EWG z dnia 21 maja 1992 r., lub posiadają etykietę klasy energetycznej lub zaświadczenie producenta o spełnieniu wymagań klasy energetycznej minimum A, a dofinansowaniem nie objęto jego wymiany, do wniosku o płatność (na zakres związany np. z przedsięwzięciami termomodernizacyjnymi) należy wówczas załączyć kserokopię certyfikatu potwierdzającego spełnienie ww. normy;
  • jeśli zakupiony i zainstalowany kocioł zasilany jest paliwem gazowym lub olejem opałowym – etykieta klasy energetycznej lub zaświadczenie producenta o spełnieniu wymagań klasy energetycznej minimum A;
  • jeśli zakupiono i zamontowano pompę ciepła - etykieta klasy energetycznej lub zaświadczenie producenta o spełnieniu wymagań klasy energetycznej minimum A+;
  • opieczętowany i podpisany przez osobę przyjmującą odpady, imienny dokument zezłomowania (karta przekazania odpadu) potwierdzający zezłomowanie dotychczasowego źródła ciepła. W przypadku rozbiórki pieców kaflowych lub trzonów kuchennych wymagane będzie oświadczenie beneficjenta lub wykonawcy – dotyczy istniejących budynków;
  • w przypadku zabudowy kolektorów słonecznych - kserokopia certyfikatu, wydanego przez właściwą jednostkę certyfikującą, nie starszego niż 5 lat, potwierdzającego posiadanie europejskiego znaku jakości „Solar Keymark” lub zgodność z normą PN-EN 12975-1 wraz ze sprawozdaniem z badań przeprowadzonym zgodnie z normą PN-EN 12975-2 lub PN-EN ISO 9806;
  • w przypadku zabudowy instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dokument potwierdzający spełnienie granicznej sprawności temperaturowej odzysku ciepła dla centrali wentylacji ≥ 85%, osiągniętej przynajmniej w jednym z zakresów pomiarowych zgodnie z normą PN-EN 308;
  • w przypadku zabudowy instalacji fotowoltaicznej – kserokopia certyfikatu, wydanego przez właściwą jednostkę certyfikującą, nie starszego niż 5 lat, potwierdzającego zgodność z normą PN-EN 61215 lub PN-EN 61646 lub z normami równoważnymi, wydanymi przez właściwą jednostkę certyfikującą; kserokopię certyfikatu zgodności inwertera z normą PN-EN 50438 (w przypadku certyfikatu wystawionego w języku obcym należy załączyć tłumaczenie przysięgłe); pisemna gwarancja producenta modułów fotowoltaicznych w zakresie jakości towarów;
  • dla „nowych” budynków należy dostarczyć projektowaną charakterystykę energetyczną lub świadectwo charakterystyki energetycznej;
  • w przypadku prac termoizolacyjnych (docieplenie ścian, stropodachów i dachów, wymiana okien i drzwi), w istniejących budynkach - należy dostarczyć deklarację zgodności wyrobu z dokumentem odniesienia lub aprobatą techniczną.

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt:

Telefon: 32 60 32 256

Preferowana forma dostarczania wniosków o płatność wraz z załączonymi do nich dokumentami: Poczta/kurier.

Spotkania informacyjne w lutym 2020:

➡️Wyry, 12.02.2020r., godz. 18:00, Szkoła Podstawowa w Wyrach, ul. Puszkina 10

 

Spotkania informacyjne we wrześniu 2019:

➡️Radzionków, 11.09.2019r., godz. 17:00, Centrum Kultury Karolinka , Plac Jana Pawła II 2  41-922 Radzionków
➡️Suszec, 11.09.2019r., godz. 16:00 Gminny Ośrodek Kultury w Suszcu, ul. Ogrodowa 22
➡️Bojszowy, 24.09.2019r., godz. 16:00, aula w Szkole Podstawowej im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach (budynek starego gimnazjum), ul. Świętego Jana 33, 43-220 Bojszowy

 

Spotkania informacyjne w sierpniu 2019:

➡️Strumień, 07.08.2019r., godz. 17:00, Bąków, sala  Ochotniczej Straży Pożarnej przy ul. Osiedlowej 1
➡️Koszarawa, 28.08.2019r., godz. 16:00, Gminny Ośrodek Kultury w Koszarawie

 

Spotkania informacyjne w czerwcu 2019:

➡️Dębowiec, 14.06.2019r., godz. 17:00, OSP w Dębowcu, ul. Katowicka 4 
➡️Katowice, 17.06.2019r., godz. 18:00, MDK "Szopienice - Giszowiec" w Katowicach- ul. Gen.J.Hallera 28

 

Spotkania informacyjne w maju 2019:

➡️Cieszyn, 14.05.2019r., godz. 17:00, Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”, Rynek 12, sala widowiskowa
➡️Kamienica Polska, 20.05.2019r., godz. 17:00, Sala Ochotniczej Straży Pożarnej w Zawisnej (nr budynku 161A)
➡️Bytom, 21.05.2019r., godz. 17:30, Szkoła Podstawowa nr 38, ul. Janusza Korczaka 1

 

Spotkania informacyjne w kwietniu 2019:

➡️15.04.2019 Katowice, godz. 18:00, Millenium Sport Sp. z o.o., 40-750 Katowice, ul. Pijarska 1,3
➡️16.04.2019 Cieszyn, godz. 17:00, Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”, Rynek 12, sala widowiskowa
➡️ 25.04.2019r. Wilkowice, godz. 17:00, Gminny Ośrodek Kultury "Promyk" w Bystrej, ul. Juliana Fałata 2K
➡️ 25.04.2019r. Kobiór, godz. 17:00, Gminny Dom Kultury ul.Centralna 16
 

Spotkania informacyjne w marcu 2019:

➡️Kamienica Polska, 18.03.2019r. (poniedziałek), godz. 17:00, Muzeum Regionalne w Kamienicy Polskiej ul. M. Konopnickiej 189, 42-260 Kamienica Polska
➡️Wielowieś, 20.03.2019r. (środa), godz. 18:00, Gminny Ośrodek Kultury, ul. Główna 47, 44-187 Wielowieś
➡️Katowice, 25.03.2019r. (poniedziałek), godz. 15:00, Miejskie Centrum Energii, ul. Młyńska 2, 44-100 Katowice
➡️Pietrowice Wielkie, 25.03.2019r. (poniedziałek), godz. 17:00, Centrum Kulturalno – Społeczne, ul. 1-go Maja 8b, Pietrowice Wielkie
➡️Suszec, 28.03.2019r. (czwartek), godz. 17:00, Gminny Ośrodek Kultury w Suszczu, Ul. Ogrodowa 22
 
Spotkania informacyjne w lutym 2019:

➡️Rydułtowy, 07.02.2019r. (czwartek), godz. 17:00, Rydułtowskie Centrum Kultury "Feniks", Strzelców Bytomskich 9a, 44-280 Rydułtowy – sala teatralna
➡️Lelów, 11.02.2019r. (poniedziałek), godz. 17:00, Gminny Ośrodek Kultury w Lelowie, ul. Szczekocińska 31, 42-235 Lelów.
➡️Ustroń, 13.02.2019r. (środa), godz. 17:00, Miejski Dom Kultury Prażakówka ul. Daszyńskiego 28
➡️Istebna, 18.02.2019r. (poniedziałek), godz. 16:00, Zespół Szkolno-Przedszkolny (czytelnia), ul. Istebna 1345.
➡️Marklowice, 25.02.2019r. (poniedziałek), godz. 17:00, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza (aula w dawnym gimnazjum) ul. Wyzwolenia 160, 44-321 Marklowice
➡️Ogrodzieniec, 22.02.2019r. 17:00, Sala Narad Rady Miejskiej, Plac Wolności 42
➡️Piekary Śląskie, 26.02.2019r. 17:00, Fila Miejskiego Domu Kultury w Kozłowej Górze, ul. Tarnogórska 49