W tygodniu od 19 do 25 października 2024 r. w województwie śląskim złożono 705 wniosków na łączną kwotę 36 043 717,00 zł dofinansowania.
Oto szczegółowe dane pokazujące zaangażowanie mieszkańców i efekty realizacji programu:
- od początku trwania programu w województwie śląskim złożono 138 467 wniosków,
- a łączna kwota wypłaconych dotacji wyniosła 1 567 696 723,00 zł.
Drodzy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkół
Rozpoczynając nowy rok szkolny, życzymy Wam wielu sukcesów, radości z nauki oraz inspiracji do działania na rzecz ochrony naszego środowiska. Uczniom życzymy ciekawości świata i otwartości na nowe doświadczenia - niech ten rok będzie czasem odkrywania piękna przyrody, nauki odpowiedzialności za nasze wspólne dobro oraz kształtowania postaw proekologicznych.
Czytaj więcej: Drodzy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkół
- Lista laureatów (do pobrania)
Program „Czyste Powietrze” cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców naszego regionu. Dlatego podjęto decyzję o uruchomieniu punktów konsultacyjnych Funduszu w Częstochowie i Bielsku-Białej, które obsługiwać będą Program.
Zapraszamy na uroczyste ich otwarcie, które połączone będzie z akcją „100 drzew na 100-lecie niepodległości Polski” - przyjdź po sadzonkę drzew rodzimych gatunków!
W związku z obowiązywaniem przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1369) przedstawiamy Państwu podstawowe informacje dotyczące cyberbezpieczeństwa, jego zagrożeń i sposobów zabezpieczenia się przed nimi.
Podstawowe pojęcia powołane w ustawie:
cyberbezpieczeństwo – odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy;
zagrożenie cyberbezpieczeństwa – potencjalna przyczyna wystąpienia incydentu;
incydent – zdarzenie, które ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo.
Najczęściej powtarzające się zagrożenia:
- ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, Kruegerapps i wiele innych) - link do serwisu RP;
- kradzieże tożsamości,
- porada UODO;
- porada MSWiA; - kradzieże (wyłudzenia),
- modyfikacje bądź niszczenie danych, blokowanie dostępu do usług,
- spam (czyli niechciana i niezamówiona wiadomość/korespondencja wysyłana za pomocą poczty elektronicznej) - UOKiK link
- ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli ataki oparte o wiadomości e-mail lub SMS, za pomocą których cyberprzestępcy (podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, nawet znajomych), starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych, czy systemów biznesowych).
Niektóre sposoby na uniknięcie zagrożeń:
- instalacja, użytkowanie i bieżące aktualizowanie oprogramowania antywirusowego i spyware;
- aktualizowanie systemu operacyjnego urządzenia oraz aplikacji na nim zainstalowanych;
- sprawdzanie plików pobranych z Internetu za pomocą programu antywirusowego;
- nieotwieranie plików nieznanego pochodzenia;
- korzystanie ze stron internetowych posiadających ważny certyfikat bezpieczeństwa;
- regularne skanowanie komputera i sprawdzanie procesów sieciowych;
- uruchomienie firewalla;
- każdorazowa weryfikacja adresu nadawcy wiadomości e-mail;
- niewysyłanie danych osobowych, logowania, karty kredytowej w niezabezpieczonej treści wiadomości e-mail; żaden bank czy urząd nie wysyła do swoich klientów e-maili z prośbą o podanie hasła czy loginu w celu ich weryfikacji;
- unikanie odwiedzin stron zawierających darmowe pliki muzyczne, obrazy, filmy;
- regularne tworzenie kopii zapasowych ważnych danych;
- baczne obserwowanie i czytanie komunikatów pojawiających się na ekranie komputera.
Poradniki:
- Cyberhigiena dla każdego - serwis RP
- Poradnik bezpieczny pracownik w sieci – poradnik Ministerstwa Cyfryzacji
Obowiązki podmiotu publicznego:
- wyznaczenie osoby kontaktowej do spraw cyberbezpieczeństwa, która będzie kontaktować się z organami właściwymi do spraw cyberbezpieczeństwa (CSIRT);
- zapewnianie dostępu do wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa, obsługa i zgłaszanie incydentów do właściwego CSIRT.
Anonimowe zgłaszanie incydentów:
Dyżurnet.pl to zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działający jako punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie, szczególnie związanych z seksualnym wykorzystywaniem dzieci. Zgłoszenia o potencjalnie nielegalnych treściach można przekazać za pomocą formularza, na adres mailowy lub za pomocą infolinii 0 801 615 005; zgłoś incydent >>
Pomocne podmioty:
Klauzula informacyjna
w związku z przeprowadzeniem ankiet mających na celu opracowanie analizy ekologicznej efektywności wdrażania programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016), zwanego dalej „Rozporządzeniem”, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Katowicach informuje, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, ul. Plebiscytowa 19 , tel. (32) 60 32 000, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., dalej zwany „Administratorem”.
- Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych poprzez adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu dokonania analizy efektywności ekologicznej realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród beneficjentów ww. programu, na podstawie art. 6 ust. 1 lit c) Rozporządzenia.
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa, podmioty przetwarzające.
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą:
Przez okres realizacji Programu Priorytetowego ‘Czyste Powietrze” oraz przez okres wynikający z obowiązujących przepisów prawa z równoczesnym uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. - Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych które Pani/Pana dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych zgodnie z przepisami Rozporządzenia.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne dla realizacji zadania, o którym mowa w pkt 3.
- Pani/Pana dane nie będą wykorzystywane w celu podejmowania decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
- Administrator nie planuje dalej przetwarzać danych osobowych w celu innym niż cel, w którym dane osobowe zostały zebrane.
Administrator nie zamierza przekazywać Pani/Pana danych osobowych odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej.
Data publikacji strony internetowej: 2021-03-26. Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-03-26.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2021-03-26. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Dostępność cyfrową strony internetowej stwierdzono na podstawie samooceny podmiotu publicznego.
Zgodność ze standardami
Serwis jest zgodny ze standardami W3C:- HTML 5
- CSS 3
- WCAG 2.0 (AA)
Kompatybilność
Obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy myszki jak i klawiatury.Skróty klawiaturowe
Strona wyposażona jest funkcjonalność umożliwającą dostęp do poszczególnych sekcji (jak menu czy wyszukiwarka) poprzez naciskanie klawisza TAB, a po wybraniu odpowiedniej opcji klawisza ENTER. Sekcje wybrane klawiszem TAB są podświetlane/otoczone ramką. Ponadto na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Wersja mobilna serwisu
Strona podmiotowa jest responsywna (Responsive Web Design) można ją przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych, takich jak telefony komórkowe i tablety. Automatycznie dostosowuje moduły strony do rozdzielczości ekranu urządzenia mobilnego.Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Joanna Kosma, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 32 60 32 305. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Procedura
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu,, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
1. Budynek przy ul. Plebiscytowej 19 w Katowicach
- Wejście do budynku zaopatrzone jest w podjazd dla wózków oraz poręcz. Do budynku prowadzą podwójne drzwi otwierane ręcznie na zewnątrz z niskimi listwami przypodłogowymi. W holu znajduje się stanowisko ochrony, kancelaria, wejście do windy oraz schody na wyższe piętra. Korytarze są wystarczająco szerokie, by swobodnie manewrować wózkiem inwalidzkim, wejścia do biur mają szerokość 90 cm i nie posiadają progów. Początek i koniec biegu schodów zostały oznakowane.
- Miejskie miejsca parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku Funduszu. Goście mogą również korzystać z kopert znajdujących się naprzeciw wejścia do budynku.
- Do budynku można wejść z psem z psem asystującym.
- Jest możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.
- Jest informacja wizualna na temat rozkładu pomieszczeń i informacji udzielanych głosowo przez pracownika kancelarii.
- Zapewniono ewakuacje osób o szczególnych potrzebach.
Udogodnienia
- Podjazd dla wózków.
- Winda.
- Toaleta dla niepełnosprawnych.
- Pętla indukcyjna.
- Oznaczenia w języku Braille’a.
- Pomoc osoby trzeciej.
2. Budynek przy ul. Wita Stwosza 2 w Katowicach
- Wejście do budynku zaopatrzone jest w podjazd dla wózków oraz poręcz. Do budynku prowadzą drzwi otwierane automatycznie z dość wysokim progiem. W holu znajduje się stanowisko ochrony, wejście do windy oraz schody na wyższe piętra. Winda jest mała, wjazd wózkiem inwalidzkim utrudniony. Biura WFOŚiGW w Katowicach mieszczą się na sześciu poziomach, tylko dwa z nich są położone na wysokości wyjścia z windy. Korytarze są wystarczająco szerokie, by swobodnie manewrować wózkiem inwalidzkim, wejścia do biur mają szerokość 90 cm i nie posiadają progów.
- 1 miejskie miejsce parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych znajduje się przy wejściu do budynku Funduszu.
- Prawo wstępu z psem asystującym.
- Możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
Udogodnienia
- Podjazd dla wózków.
- Drzwi otwierane automatycznie.
- Winda.
- Toaleta dla niepełnosprawnych.
- Oznaczenie w języku Braille’a.
- Zapewniona pomoc osoby trzeciej tel. 32 60 32 255.
- Informacja wizualna, głosowa, w języku Braille’a.
Utrudnienia
- Większość pomieszczeń bez dostępu windą.
3. Budynek przy ul. Legionów 57 w Bielsku-Białej
- Wejście do budynku po schodach bez podjazdu dla wózków i poręczy. Do budynku prowadzą drzwi otwierane ręcznie, aby wejść należy skorzystać z domofonu. Brak stanowiska ochrony. Brak windy. Biura WFOŚiGW w Katowicach mieszczą się na dwóch poziomach. Korytarze są wystarczająco szerokie, by swobodnie manewrować wózkiem inwalidzkim, wejścia do biur mają szerokość 80 cm i niewysokie progi, lub listwy.
- Brak miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Ogólnodostępne miejsca parkingowe przy budynku.
- Prawo wstępu z psem asystującym.
- Brak możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.
Udogodnienia
- Nie ma.
Utrudnienia
- Brak windy.
- Brak podjazdu.
- Brak systemu przyzywowego w toaletach.
4. Budynek przy ul. Jana III Sobieskiego 7 w Częstochowie
- Wejście do budynku bez schodów, z poziomu chodnika. Do budynku prowadzą drzwi otwierane automatycznie. W holu znajduje się stanowisko ochrony oraz schody na wyższe piętra i winda. Winda nie dojeżdża na poziom, na którym znajdują się biura Funduszu. Biura WFOŚiGW w Katowicach mieszczą się na jednym poziomie, na drugim piętrze. Korytarze są wystarczająco szerokie, by swobodnie manewrować wózkiem inwalidzkim, wejścia do biur mają szerokość co najmniej 80 cm.
- Miejsca parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych blisko budynku.
- Prawo wstępu z psem asystującym.
- Brak możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.
Udogodnienia
- Nie ma.
Utrudnienia
- Brak oznaczeń w języku Braille’a.
- Biura WFOŚiGW w Katowicach bez dostępu windą.
- Brak systemu przyzywowego w toaletach.
Informacje dodatkowe
- Na stronie internetowej można za pomocą odpowiedniego klawisza przełączyć kontrast na spełniający wymagania WCAG na poziomie AAA.
- Na stronie internetowej można powiększyć czcionkę poprzez kliknięcie odpowiedniego klawisza na górze strony oznaczonego literą A w różnej wielkości.
- Strona prezentuje poziom zgodności AA.
Dostępność informacyjna
- Tłumacz języka migowego.
- Pętla indukcyjna.
- Pomoc osoby trzeciej - zgłoszenia na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- Komunikacja mailowa - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- Komunikacja na wniosek - w formie określonej we wniosku.
- Strony internetowe posiadają strukturę umożliwiającą współpracę z oprogramowaniem czytającym tekst maszynowo.
Elektroniczna skrzynka podawcza jest to środek komunikacji elektronicznej służący do przekazywania informacji (np. wysyłania wniosków ZA WYJĄTKIEM WNIOSKÓW DO PROGRAMU PRIORYTETOWEGO CZYSTE POWIETRZE, pism lub innych dokumentów) podmiotowi publicznemu przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej.
W celu wysłania pisma do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta użytkownika na platformie ePUAP. Instrukcje dotyczące obsługi platformy ePUAP dostępne są w serwisie OBYWATEL.GOV.PL.
Adres skrytki WFOŚiGW w Katowicach: /wfosigw/SkrytkaESP
W celu złożenia dokumentu elektronicznego do WFOŚiGW w Katowicach należy wykonać następujące kroki:
- Przygotuj potrzebne dane (dane do logowania na platformie ePUAP, załączniki w wersji elektronicznej – jeśli będą potrzebne).
- Wejdź na stronę obywatel.gov.pl/wyslij-pismo-ogolne
- Kliknij przycisk Wyślij pismo ogólne.
- Zaloguj się do ePUAP
- W polu "Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo" wybierz "WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KATOWICACH (40-035 KATOWICE, WOJ. ŚLĄSKIE)".
- Wypełnij formularz.
- Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.
- Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.
- Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec