Szanowni Państwo!
Przed nami kolejne spotkanie z Doradcami Energetycznymi, którego tematem będzie „Termowizja- przykłady zastosowania i wykorzystania". Spotkanie poprowadzą Doradcy Energetyczni WFOŚiGW w Opolu.
Czytaj więcej: Webinarium „Termowizja- przykłady zastosowania i wykorzystania"
KLAUZULA INFORMACYJNA
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez NFOŚiGW w związku z realizacją Projektu pn. „Projekt Doradztwa Energetycznego” w ramach w FEnIKS 2021 – 2027 Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej RODO) informuję, iż:
- administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie, ul. Konstruktorska 3A, 02 – 673 Warszawa;
- inspektorem ochrony danych w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest Pan Robert Andrzejczuk, z którym można kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych drogą elektroniczną poprzez adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu związanym z realizacją Projektu pn. „Projekt Doradztwa Energetycznego” w ramach w FEnIKS 2021 – 2027, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a), c) i f) RODO;
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą do chwili realizacji zadania, do którego dane osobowe zostały zebrane a następnie, jeśli chodzi o materiały archiwalne, przez czas wynikający z przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
- posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz otrzymania ich kopii, prawo ich sprostowania, prawo żądania ograniczenia przetwarzania swoich danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych;
- ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;
- odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą te podmioty, którym administrator danych osobowych ma obowiązek przekazywać dane na gruncie obowiązujących przepisów prawa oraz podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie administratora danych osobowych w związku z wykonywaniem powierzonego im zadania;
- dane osobowe mogą być również udostępnione podmiotom realizującym zadania finansowane ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027;
- Pani/Pana dane osobowe nie są wykorzystywane w celu podejmowania decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu;
- podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne;
- Pani/Pana dane nie będą przekazane odbiorcom w państwach znajdujących się poza Unią Europejską i Europejskim Obszarem Gospodarczym lub do organizacji międzynarodowej.
Kontakt z Inspektorem ochrony Danych w WFOŚiGW w Katowicach: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tworzymy ogólnokrajową sieć Doradców Energetycznych!
Znajdziesz nas w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach i w każdym z 16 województw.
- Nasze doradztwo kierujemy do wszystkich, którzy podejmują działania mające na celu łagodzenie zmian klimatu, stawiają na efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii.
- Jesteśmy obecni na wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z ochroną środowiska.
- Szkolimy przyszłych Energetyków Gminnych.
- Wspieramy w planowaniu i wdrażaniu przyjaznych środowisku inwestycji.
- Wskazujemy dostępne na rynku źródła finansowania działań zmierzających do poprawy stanu środowiska, poprawy jakości powierza oraz przeciwdziałania zmianom klimatu.
- Organizujemy konferencje, szkolenia, warsztaty oraz webinary.
- Prowadzimy kampanie i akcje informacyjne, w tym zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Szczegółowe wytyczne dotyczące sporządzania nowego PGN w oparciu o wcześniej zweryfikowane przez Doradców Energetycznych PGN-y przyjęte do realizacji przez Radę Miasta bądź Gminy w latach ubiegłych
PGN z założenia jest dokumentem otwartym dlatego każdy kolejny dokument zmieniający, niezależnie, czy będzie aktualizacją pierwotnego PGN, czy też nowym PGN powinien stanowić kontynuację pierwotnego dokumentu. Dlatego aktualizację/nowy PGN, należy sporządzić z zastrzeżeniem, że wcześniejszy PGN (o ile dotyczy) stanowi integralny załącznik dla nowego dokumentu (łącznie z aktualizacjami zatwierdzonymi przez Rady Miejskie/Gminne).
Wskazówki dotyczące wykonania PGN, czyli co powinien zawierać PGN:
- informację o realizacji celów zakładanych we wcześniejszym PGN z ewentualną analizą przyczyn braku ich realizacji lub powodów przekroczenia (pokazanie opisowe trendu). Przedstawić informację z monitoringu celów i wskaźników, które były planowane do osiągnięcia w podstawowym PGN (np. do końca okresu planowania 2020 r) oraz wskazania trendów po realizacji (bądź nie) wykazu działań celem prawidłowej aktualizacji nowych założeń do aktualizacji PGN
- nowe cele dotyczące redukcji emisji CO2 oraz zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, redukcji zużycia energii, ilości energii pozyskiwanej z OZE oraz jej udziału w całości energii zużywanej w gminie dla roku docelowego
- przy aktualizacji celów należy obowiązkowo potwierdzić zgodność priorytetów wynikających z dokumentów regionalnych i lokalnych (czyli zgodność przyjętymi wcześniej strategiami, programami dotyczącymi lokalnego rozwoju, zużycia energii, efektywności energetycznej i OZE oraz wskazań Programów ochrony powietrza dla województwa wraz z planami krótkoterminowymi).
- w aktualizacji/nowym PGN zawsze należy pokazać 2020 rok. W przypadku aktualizacji, opracowania nowego PGN należy przedstawić podsumowanie dotyczące BEI ze „starego PGN” , z podaniem roku bazowego i ewentualnie wskazać jej aktualizację.
- należy ujednolicić wskaźniki dla efektów mierzalnych czyli dla CO2, mocy i produkcji energii z OZE oraz poprawy efektywności dla roku bazowego, MEI 2020, roku docelowego PGN.
- przyjęte wskaźniki emisji CO2 jak i innych zanieczyszczeń powietrza w aktualizacji, czy nowym PGN powinny być takie same jak w pierwotnym PGN. W przeciwnym razie na efekty uzyskiwane przez Gminę/Miasto na rzecz ograniczenia emisji będą mieć wpływ czynniki, na które lokalny samorząd nie ma wpływu.
- zaleca się aby rok bazowy przy aktualizacji/nowym PGN pozostawał bez zmian w stosunku do „starego” PGN
- w nowych dokumentach przy planowaniu nowych działań konieczne jest uporządkowanie zaplanowanych w poprzednich wersjach PGN wykazu działań np. raport ze stanu realizacji lub opis, dokonując analizy trendów usunięcie z przyszłych planów tych działań, które nie zostaną zrealizowane, a także zaplanowanie nowych inwestycji.
- należy zaktualizować krótki opis tła dotyczący polityk i strategii międzynarodowych i krajowych. W streszczeniu ( pierwsze strony dokumentu) należy umieścić krótką informację o aktualnie obowiązujących na dzień sporządzania dokumentu przepisach dotyczących legislacji dokumenty UE m.in. w odniesieniu do:
- Ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030,
- Europejskiego zielonego ładu, dyrektyw z dziedziny polityki energetycznej i jakości powietrza oraz krajowych (wskazać aktualne na dzień sporządzania dokumentu strategie i polityki obowiązujące na poziomie krajowym,
- w tym Politykę energetyczną Polski do 2040 r.,
- Krajowy planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030,
- ustawy dotyczące zarządzania energią, efektywności energetycznej i OZE i jakości powietrza)
- umieścić aktualną informację regionalną (województwo) i lokalną (gmina) czyli jak dotychczas krótko o trendach demografii, gospodarce, mieszkalnictwie, gospodarce odpadami, rolnictwie i leśnictwie, zapotrzebowaniu na energię elektryczną, układzie komunikacyjnym, warunkach przyrodniczych w tym obszarach Natura 2000, jakości powietrza i w szczególności o podjętych działaniach naprawczych wynikających z obowiązujących Programów Ochrony Powietrza
- w rozdziale Narzędzia realizacji celów: kadrowe, finansowe, organizacyjne zaleca się ujęcie informacji o sposobie funkcjonowania stanowiska Energetyka Gminnego (liczba osób, miejsce w strukturze organizacyjnej urzędu gminy).
Strategiczna Ocena Oddziaływania na Środowisko (SOOŚ)
Dokument potwierdzający realizację procedur dotyczących strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest obowiązkowy dla zaktualizowanego/nowego planu (o ile dotyczy).
Dopuszcza się dokument/oświadczenie potwierdzające realizację procedur dotyczących strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla zaktualizowanego planu . Oświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta powinno informować, że zadanie było już tematycznie konsultowane i nie wymaga powtórnej procedury OOŚ.
W przypadku aktualizacji PGN w przypadku, gdy rodzaj zadań był w PGN konsultowany tematycznie w ramach SOOŚ, a zmianie przy aktualizacji ulega jedynie wartość wskaźnika produktu danego zadania dopuszczono oświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta, które powinno zawierać informację, że zadanie było już tematycznie konsultowane i nie wymaga powtórnej procedury SOOŚ.
Załączniki do niniejszych wytycznych
- Lista sprawdzająca wraz z objaśnieniami.
- Kalkulator PGN 2.0
09.04.2021
16.04.2021
23.04.2021
30.04.2021
Materiały promocyjne i edukacyjne Projektu Doradztwa Energetycznego
Audycje z cyku "Doradca energetyczny - w czym mogę pomóc?" z 2019 roku
1. Jakie korzyści dla gminy niesie opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej?
Podstawowym celem dokumentu jest poprawa jakości powietrza w gminie (ze szczególnym nastawieniem na redukcję emisji CO2), wynikająca z przeprowadzenia zarówno działań inwestycyjnych, jako i pozainwestycyjnych wskazanych w Planie. Wymierną korzyścią płynącą z wdrożenia PGN-u jest również zmiana nawyków i postaw konsumentów energii, co jednoznacznie przekłada się na zaoszczędzenie społecznych pieniędzy. Wreszcie PGN jest dokumentem ułatwiającym pozyskanie środków na zaplanowane działania oraz może być przydatny w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie.
2. Czy posiadanie przez gminę PGN-u jest niezbędnym warunkiem pozyskania dofinansowania ze środków unijnych?
Z dotychczasowej analizy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 wynika, że jedynie w Działaniu 4.5 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie posiadanie przez gminę PGN-u jest warunkiem obligatoryjnym przy staraniu się o dofinansowanie. W przypadku pozostałych Działań, należy zauważyć, że jednym z kryteriów branych pod uwagę przy ocenie wniosków z RPO WSL będzie stopień powiązania zadania z dokumentami o charakterze planistycznym w zakresie redukcji zanieczyszczeń powietrza, bądź poprawy efektywności energetycznej. Uwzględnienie zadania w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej pozwala na uzyskanie dodatkowych punktów, które mogą okazać się decydujące przy końcowej ocenie wniosku.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku działania 1.7 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 dotyczącego "Kompleksowej likwidacji niskiej emisji na terenie konurbacji śląsko-dąbrowskiej". Plan Gospodarki Niskoemisyjnej stanowi podstawę do określenia celów oraz zakresu rzeczowo – finansowego projektów przewidzianych do dofinansowania.
3. Czy istnieje wzór określający jak należy opracować Plan Gospodarki Niskoemisyjnej?
Co do zasady nie istnieje narzucony wzorzec dotyczący sposobu wykonania PGN-u. Istotne jest, aby Plan w swojej strukturze uwzględniał elementy wymienione poniżej (pytanie 4). Przy sporządzaniu Planu sugeruje się skorzystanie z Poradnika „Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)?”, który jest dostępny do pobrania w zakładce „Dokumenty”.
4. Jak powinna wyglądać struktura Planu Gospodarki Niskoemisyjnej?
Plan gospodarki niskoemisyjnej powinien uwzględniać następujące elementy:
- Streszczenie
- Strategia gminy
- Cele strategiczne
- Cele szczegółowe - Ocen stanu obecnego
- Bazowa inwentaryzacja emisji CO2
- Identyfikacja obszarów problemowych
- Plan działań na rzecz gospodarki niskoemisyjnej
- Planowane działania niskoemisyjne
- Propozycja monitorowania wskaźników
- Analiza ryzyka realizacji PGN
- Źródła finansowania
5. Czy PGN wymaga monitorowania emisji i zużycia energii?
Tak. Monitorowanie jest niezależne od harmonogramu wdrożenia poszczególnych inwestycji i może odbywać się zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu przedsięwzięć, zawsze w tym samym okresie. Dane powinny być zbierane w równych odstępach czasu, nie częściej niż raz do roku (z uwagi na czasochłonność inwestycji prowadzonych w obszarze gospodarki niskoemisyjnej) i nie rzadziej niż raz w okresie wdrażania PGN.
6. Czy PGN podlega ocenie oddziaływania na środowisko?
W celu ustalenia, czy działania wykazane w Planie wymagają przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko (SOOŚ), projekt PGN-u należy poddać opiniowaniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu (PWIS). Jeżeli decyzją RDOŚ i PWIS odstąpiono od przeprowadzenia SOOŚ, decyzję tą należy zamieścić w opracowaniu.
7. Co to jest rok bazowy i jaki rok należy przyjąć w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej?
Rok bazowy jest rokiem, w stosunku do którego należy ograniczyć wielkość emisji CO2 do roku 2020. Poradnik SEAP zaleca, aby jako rok bazowy przyjąć 1990 r. W przypadku braku danych z tego roku należy jako rok bazowy wybrać taki rok, dla którego możliwe będzie zebranie pełnych i wiarygodnych danych. Należy jednak pamiętać, aby nie był to rok zbyt odległy od rekomendowanego, gdyż istnieje ryzyko, że nie zdążymy osiągnąć do 2020 r. założonej w PGN redukcji emisji.
8. Jaki rok bazowy przyjąć w PGN w przypadku uzyskania danych z różnych okresów?
W przypadku posiadania danych z różnych okresów sugeruje się przyjąć jako rok bazowy ten rok, dla którego dane mają największy udział w emisji BEI.
9. Co to jest bazowa inwentaryzacja emisji (BEI) i jakie dane powinna zawierać?
BEI jest dokumentem, którego celem jest obliczenie emisji CO2 wyemitowanego wskutek zużycia energii na badanym obszarze. Swoim zasięgiem musi obejmować cały obszar administracyjny gminy. Zaleca się, aby przy tworzeniu BEI wykorzystać arkusz kalkulacyjny, lub inne powszechnie dostępne narzędzie umożliwiające późniejszą rozbudowę .
Zakres zbieranych danych do bazy emisji obejmuje:
- Zużycie energii elektrycznej, w tym energii elektrycznej z OZE,
- Zużycie paliw opałowych (węgiel kamienny, olej opałowy, gaz ziemny/płynny),
- Zużycie ciepła sieciowego,
- Zużycie energii ze źródeł odnawialnych oraz biomasy,
- Zużycie paliw transportowych (benzyna, olej napędowy, gaz LPG i inne).
Bazowa inwentaryzacja emisji powinna zawierać:
- dane zużycia energii z podziałem na grupy wytwarzające emisję,
- w ramach danej grupy podział na nośniki energii (węgiel, olej opałowy drewno itd.),
- wartości danych zużycia powinny być wpisywane w tych samych jednostkach,
- określenie wskaźników i metody wyliczania (w całej bazie musi być jednakowe),
- w przypadku ciepła wykorzystywanego z elektrociepłowni należy dokonać podziału emisji powstałej na produkcję ciepła i na produkcję energii elektrycznej.
Inwentaryzację i bilans dla poszczególnych obszarów wykorzystania i związanych z nimi grup odbiorców energii przeprowadza się na podstawie:
- zużycia energii w budynkach/instalacjach:
- budynki jednorodzinne/wielorodzinne (w tym wielorodzinne komunalne oraz należące do wspólnot mieszkaniowych),
- budynki użyteczności publicznej (w tym biurowe, sakralne, kultury, oświaty, służby zdrowia, sportowe, OSP i inne),
- przedsiębiorstwa,
- zużycia energii w transporcie:
* tabor gminny,
* transport publiczny,
* transport prywatny, - zużycia energii dla zapewnienia oświetlenia ulicznego,
- produkcji energii – zakłady/instalacje do produkcji energii elektrycznej i ciepła, rolnictwo i leśnictwo.
10. Co to jest MEI?
Jest to Kontrolna Inwentaryzacja Emisji przeprowadzana okresowo po zakończeniu BEI. Wykonywana jest tą samą metodą co BEI, przy użyciu tych samych wskaźników. Dzięki temu możliwe jest monitorowanie postępów realizacji działań wskazanych w PGN-nie oraz wychwycenie potencjalnych błędów w BEI. Sugeruje się, aby Kontrolna Inwentaryzacja Emisji została wykonana po okresie nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 4 lata od BEI.
11. Skąd pozyskać dane do Bazowej Inwentaryzacji Emisji?
Dane do bazowej inwentaryzacji emisji można pozyskać z następujących źródeł:
- Producenci, dystrybutorzy oraz sprzedawcy energii.
- Badanie ankietowe:
a. budynki użyteczności publicznej,
b. mieszkalnictwo,
c. przemysł i usługi,
d. transport pasażerski, - Pomiary ruchu komunikacyjnego.
- Lokalne dane statystyczne.
- Dokumenty strategiczne i planistyczne.
- Dane z Urzędu Gminy.
12. PGN swoim zasięgiem geograficznym powinien objąć obszar leżący w granicach administracyjnych gminy. Czy w związku z tym w BEI należy uwzględnić również emisje towarzyszące produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu nie znajdujące się na terenie gminy, ale wykorzystywane przez odbiorców końcowych na terenie gminy?
Tak. Emisję powstającą w wyniku produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu wykorzystywanego na terenie gminy należy uwzględnić niezależnie od lokalizacji zakładów wytwarzających wymienione nośniki.
13. Załóżmy, że BEI dotyczy gminy o charakterze rolniczym z 3 dominującymi zakładami przemysłowymi (udział w zużyciu ponad 50%), w PGN nie zinwentaryzowano pozostałych zakładów. Czy prawidłowe jest uwzględnianie w BEI tylko wybranych zakładów. Czy stosowne jest zamieszczanie w PGN przemysłu w przypadku gdy chęć poprawy efektywności przejawia tylko np. kilka mały zakładów?
W Planie powinny znaleźć się te podmioty, które będą realizowały działania, służące osiąganiu celów wskazanych w PGN-nie.
Nie powinno się jednak wykluczać z PGN ani jednego, nawet małego obiektu, deklarującego współpracę w zakresie Planu.
14. W jaki sposób na podstawie danych dotyczących zużycia energii obliczyć emisję CO2?
Emisję CO2 wyliczamy dla każdego źródła energii mnożąc zużycie energii przez odpowiednie wskaźniki emisji. Do tego celu można wykorzystać wskaźniki zawarte w planie działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP), gdzie podane są dwa rodzaje wskaźników: standardowe (IPCC), które obejmują całość emisji CO2, wynikające z końcowego zużycia energii oraz wskaźniki emisji LCA, uwzględniające cykl życia danego nośnika energii (od pozyskania surowca do wytworzenia i zużycia) lub wskaźniki publikowane przez KOBiZE.
15. Jaki można przyjąć wskaźnik emisji CO2 dla energii elektrycznej?
Na podstawie danych zawartych w raportach wprowadzanych z elektrowni i elektrociepłowni zawodowych i przemysłowych (203 obiekty produkujące energię elektryczną) do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji za 2014 rok jednostkowy wskaźnik emisji CO2 przypadającej na 1 MWh w roku 2014 wyniósł 815,8 kg/MWh.
16. Jak w PGN prawidłowo obliczyć cel redukcji zużycia energii i emisji CO2 w stosunku do roku bazowego?
W celu prawidłowego określenia celu redukcji zużycia energii i emisji CO2 niezbędne jest określenie scenariusza rozwojowego gminy, tj. wyznaczenie wielkości emisji CO2 i zużycia energii dla roku 2020 we wszystkich analizowanych sektorach. Jest to prognoza, dzięki której wyznacza się wartości dla stanu, gdyby nie podejmowano żadnych działań prowadzących do zredukowania emisji CO2 (czyli BaU – business as usual). Następnie od tych wielkości odejmuje się wartości redukcji emisji osiąganej w wyniku realizacji zaplanowanych działań.
Poniżej zilustrowano przykład w jaki sposób należy wyznaczać redukcję emisji CO2. Redukcję zużycia energii finalnej należy wyznaczyć w analogiczny sposób.
W celu prawidłowego obliczenia celu redukcji zużycia energii i emisji CO2 zachęcamy do skorzystania z gotowego kalkulatora znajdującego się w zakładce PGN/Kalkulator PGN.
17. Jak w PGN prawidłowo obliczyć udział energii wytworzonej z OZE w całkowitym bilansie zużycia energii na terenie gminy w roku 2020?
W celu określenia udziału OZE w całkowitym bilansie zużycia energii na terenie gminy w 2020 r., do wartości energii wyprodukowanej z OZE w roku bazowym należy dodać produkcję energii z OZE wynikającą z działań wskazanych w planie. Całość należy odnieść do wartości zużycia energii w roku 2020, uwzględniającej redukcję zużycia energii wynikającą z działań:
18. Czy cele wskazane w PGN dotyczące redukcji zużycia energii i emisji CO2 muszą wynosić aż 20%?
Nie. Cele wynoszące co najmniej 20% dotyczą tylko Planów działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP). W przypadku PGN-u cel może być mniejszy. Musi jednak wynikać z zaplanowanych działań.
19. Opracowując PGN prognozuje się wiele parametrów np. rozwój gminy, możliwy do osiągnięcia poziom redukcji zużycia energii i emisji CO2, udział energii pochodzącej z OZE na okres 6-7 lat. Co zrobić jeśli te prognozy okażą się błędne i osiągnięcie zamierzonych efektów zagrożone?
PGN to dokument otwarty, który może i powinien podlegać modyfikacji i aktualizacji. W trakcie realizacji zadań wynikających z PGN należy na bieżąco monitorować osiągane efekty i bieżącą sytuację w gminie. Po okresie 2-3 lat od daty uchwalenia PGN powinno się przeprowadzić kontrolną inwentaryzację emisji, która pokaże jak dalece prognozy pokrywają się z rzeczywistością. Będzie to dobry moment do zaktualizowania całego dokumentu, podjęcia decyzji czy prognozy rozwoju nie zakładały zbyt szybkiego wzrostu zużycia energii, czy przeprowadzone modernizacje nie przyniosły zbyt małych efektów lub działania prowadzone są zbyt wolno i w takim tempie do roku 2020 nie ograniczy się emisji CO2 w stopniu w jakim zakładano. W zależności od diagnozy należy podjąć kroki naprawcze, zintensyfikować działania, jeśli osiągnięcie celu wydaje się zagrożone lub postawić przed gminą ambitniejsze cele, jeśli te postawione na początku już prawie osiągnięto. Ważne, aby przy tych korektach nie zagubić celu podstawowego czyli ograniczenia zużycia energii i emisji CO2 w roku 2020 w stosunku do roku bazowego. I dlatego potrzebny jest energetyk gminny.
20. Co w przypadku, gdy z obliczeń wychodzi, że emisja w roku 2020 pomimo uwzględnienia działań wskazanych w PGN okaże się większa niż w roku bazowym?
Jednym z warunków niezbędnych do zaakceptowania PGN jest zaplanowanie co najmniej tylu i takich działań, których sumaryczny, planowany efekt redukcji nie będzie mniejszy, niż założone zmniejszenie emisji w stosunku do roku bazowego. W przypadku gdy przedstawione w Planie działania nie wykazują charakteru redukcyjnego w zakresie zużycia energii i emisji CO2 sugeruje się:
- zweryfikowanie prognoz dotyczących zużycia energii w sektorach charakteryzujących się największą dynamiką wzrostu,
- zintensyfikowanie działań prowadzących do ograniczenia zużycia energii i emisji CO2.
Jeśli pomimo uwzględnienia powyższych uwag, oszacowanie celu redukcji energii finalnej i emisji CO2 będzie niemożliwe na poziomie akceptowalnym, a powodem znacznego wzrostu zużycia energii jest znaczące zwiększenie liczby mieszkańców, sugeruje się oszacowanie planowanych efektów w przeliczeniu na jedną osobę (per capita).
21. W jaki sposób w PGN należy opisywać planowane działania?
Co do zasady działania wykazane w Planie powinny zawierać informacje takie jak:
- nazwa i opis działania,
- charakter działania (inwestycyjne/pozainwestycyjne);
- podmiot odpowiedzialny za realizację,
- szacunkowe koszty,
- szacunkowy efekt ekologiczny,
- termin realizacji,
- źródło finansowania,
- wskaźniki monitorowania postępu realizacji.
22. W jaki sposób w PGN oszacować efekty z zaplanowanych działań?
Głównym źródłem informacji dotyczącym określenia efektów redukcji energii i emisji CO2 powinny być audyty energetyczne oraz wskaźniki dostępne w opracowaniach branżowych. Istotne jest również podanie metodyki bądź założeń, na podstawie których oszacowano zaplanowane efekty. Pozwoli to ocenić, czy efekt został prawidłowo wyznaczony oraz umożliwi to zastosowanie tej samej metodyki na potrzeby Kontrolnej Inwentaryzacji Emisji.
23. W jaki sposób oszacować w PGN efekty z działań pozainwestycyjnych?
Efekty wynikające z tzw. działań miękkich, do których zaliczamy kampanie edukacyjno-informacyjne, zielone zamówienia publiczne itp. są bardzo trudne do oszacowania, gdyż efekty wynikające z ich wdrożenia są praktycznie niemierzalne. Sugeruje się zatem unikanie wyliczania wymiernego efektu ekologicznego z działań pozainwestycyjnych.
Na terenie województwa śląskiego pracuje 6 Doradców energetycznych zatrudnionych w strukturach WFOŚiGW. Każdemu z Doradców zostały przypisane gminy, w których będzie świadczył usługi doradcze. W tym celu teren województwa został podzielony na 5 regionów, do każdego regionu przypisanych zostało ok. 30, spośród 167 gmin. Poniżej przedstawiamy Doradców energetycznych wraz ze wskazaniem obszaru ich działania:
Elżbieta Kisiel - Kierownik Zespołu Doradców Energetycznych Region Zachodni, obejmujący powiaty:
|
Wioletta Dobras Region Południowy, obejmujący powiaty:
|
Mariusz Wasik Region Północny, obejmujący powiaty:
|
Łukasz Balion Region Wschodni, obejmujący powiaty:
|
Szymon Twardoń Region Południowo-Zachodni, obejmujący powiaty:
|
Michał Bugiel Region Centralny, obejmujący powiaty:
|
dodatkowy adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Biura Doradców Energetycznych mieszczą się na ul. Wita Stwosza 2, 40-036 Katowice, segment A pokoje 201, 204 i 205.
Zapraszamy do kontaktów osobistych i telefonicznych w dni robocze w godzinach 8:00-15:00.
Wytyczne dotyczące sporządzania planu gospodarki niskoemisyjnej
Plan gospodarki niskoemisyjnej powinien zawierać:
- Streszczenie sporządzone w języku niespecjalistycznym.
- Ogólną strategię zawierającą:
a. cele strategiczne i szczegółowe,
b. charakterystykę stanu istniejącego,
c. identyfikację obszarów problemowych,
d. aspekty organizacyjne i finansowe niezbędne do realizacji (struktury odpowiedzialne, koordynacja i kontrola realizacji PGN, budżet, źródła finansowania inwestycji, środki finansowe na monitoring i ocenę). - Przeprowadzenie oraz podanie wyników inwentaryzacji emisji dwutlenku węgla i opracowanie bilansu gazów cieplarnianych. Zestawienie możliwych do zastosowania rozwiązań (katalog w poszczególnych rodzajach oddziaływania), technik i technologii wraz z ich analizą efektywności rzeczowej, energetycznej i ekologicznej oraz ekonomicznej, a także oceną realności zastosowania w warunkach rynku polskiego i lokalizacji gminy.
- Rekomendowane działania/zadania (inwestycyjne, modernizacyjne, oszczędnościowe i efektywnościowe oraz pozainwestycyjne) wraz z opisem, określeniem podmiotów odpowiedzialnych za realizację, harmonogramem oraz z oszacowaniem kosztów i wskazaniem źródeł finansowania.
- Określenie przewidywanego efektu energetycznego i ekologicznego zaproponowanych działań/zadań.
- Harmonogram rzeczowo – finansowy działań/zadań z uwzględnieniem możliwości uzyskania największego (niezbędnego) efektu ekologicznego i energetycznego.
- Analizę ryzyka uwzględniającą zagrożenia technologiczne, finansowe i organizacyjne wpływające na realizację działań/zadań.
- Sporządzenie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko (SOOŚ); poddanie Projektu PGN wraz z SOOŚ opiniowaniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (PWIS) lub uzyskanie zgody na odstąpienie od przeprowadzenia procedury SOOŚ.
- Przeprowadzenie konsultacji społecznych dotyczących PGN wraz z SOOŚ (o ile SOOŚ będzie wymagana) poprzez przygotowanie pisemnego podsumowania zawierającego informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski do PGN wraz z SOOŚ zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa.
Plan gospodarki niskoemisyjnej powinien być opracowany w sposób kompleksowy dla określonego obszaru administracyjnego z uwzględnieniem:
- Zużycia energii w budynkach/instalacjach (budynki i urządzenia komunalne, budynki i urządzenia usługowe oraz handlowe niekomunalne, budynki mieszkalne, oświetlenie uliczne; zakłady przemysłowe poza instalacjami objętymi Europejskim Systemem Handlu Emisjami (EU Emissions Trading System - EU ETS), dystrybucja ciepła).
- Zużycia energii w transporcie (transport publiczny, transport indywidualny, transport alternatywny, tabor gminny, transport prywatny i komercyjny, transport szynowy), w tym poprzez wdrażanie systemów organizacji ruchu.
- Oczyszczalni ścieków, gospodarki odpadami - w zakresie emisji nie związanej ze zużyciem energii (CH4 ze składowisk i oczyszczalni).
- Produkcji energii – zakłady/instalacje do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z wyłączeniem instalacji objętej EU ETS.
- Sieci ciepłowniczej.
- Zadań nieinwestycyjnych, w tym edukacji ekologicznej.
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec