Kalkulator PGN 1.0, umożliwi stronom zainteresowanym określenie, w stosunku do przyjętego roku bazowego, wskaźników:
- redukcji emisji CO2,
- ograniczenia energii finalnej,
- wzrostu udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
których określenie jest wymogiem głównym w opracowywanych Planach Gospodarki Niskoemisyjnej.
Ponadto program generuje automatycznie informację, czy dany Plan Gospodarki Niskoemisyjnej spełnia założenia główne w zakresie osiągnięcia redukcji emisji CO2, ograniczenia zużycia energii finalnej oraz wzrostu udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w stosunku do przyjętego roku bazowego. Kalkulator PGN 1.0 z uwagi na swą specyfikę skierowany jest przede wszystkim do osób wykonujących Plan Gospodarki Niskoemisyjnej, w celu ujednolicenia formy i metodyki przedstawienia wyżej wymienionych wskaźników w treści PGN. Z uwagi na swą prostotę, program może posłużyć, także jako narzędzie do weryfikacji przedstawionych przez wykonawcę w treści PGN wskaźników.
Program dedykowany jest dla użytkowników aplikacji Microsoft EXCEL 2010. Starsze wersje wyżej wymienionej aplikacji nie obsługują pozycji dotyczących lokalizacji (wybór powiatu/gminy) oraz wyboru roku bazowego – niniejsze dane w przypadku starszych wersji aplikacji, należy wprowadzić ręcznie.
Plan gospodarki niskoemisyjnej (PGN) jest dokumentem, który na podstawie przeprowadzonej obszarowej inwentaryzacji zużycia energii finalnej, pozwala na zidentyfikowanie sektorów oraz obszarów zlokalizowanych na terenie gminy, które charakteryzują się zwiększonym zużyciem energii. W konsekwencji pozwoli to na ustalenie działań, których wdrożenie będzie miało na celu:
- redukcję emisji gazów cieplarnianych,
- poprawę jakości powietrza,
- zwiększenie efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie zużycia energii finalnej,
- zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
Pozytywnym aspektem związanym z opracowaniem PGN-u jest również możliwość aplikowania o środki finansowe na zaplanowane inwestycje związane z efektywnością energetyczną.
Cele oraz działania wyznaczone w planie odnoszą się do całego obszaru podległego danemu samorządowi terytorialnemu, w związku z tym Plan może uwzględniać również działania podejmowane w sektorze prywatnym (przez prywatnych przedsiębiorców, indywidualne gospodarstwa domowe, wspólnoty mieszkaniowe itp.).
Osiągnięcie celów wskazanych w Planie możliwe jest poprzez zaplanowanie odpowiednich działań inwestycyjnych oraz pozainwestycyjnych, obejmujących swoim zakresem m.in.:
- produkcję energii ze źródeł odnawialnych,
- kompleksową termomodernizację budynków użyteczności publicznej, zarządzanych przez gminę, a także mieszkaniowych,
- wprowadzenie systemu zarządzania energią w obiektach należących do gminy,
- modernizację oświetlenia ulicznego,
- publiczny transport,
- szeroko pojęte kampanie informacyjne,
- tzw. zielone zamówienia publiczne.
Wymierną korzyścią płynącą z realizacji powyższych działań jest również zmiana nawyków i postaw konsumentów energii.
Należy mieć na uwadze, że realizacja celów założonych w Planie możliwa jest tylko przy wzajemnym zaangażowaniu wszystkich interesariuszy tj. lokalnych władz, instytucji, przedsiębiorców oraz mieszkańców. Wyrazem wsparcia ze strony samorządu jest m.in. zatwierdzenie PGN-u do wdrażania, w formie uchwały podjętej przez Radę Gminy.
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej
- Poradnik w zakresie poprawy charakterystyki energetycznej budynków
- PORADNIK Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)?
- USTAWA z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
- USTAWA z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (obowiązuje od 01.10.2016)
- USTAWA z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
- USTAWA z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz ustawy – Prawo energetyczne
- USTAWA z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw
- LOGO do pobrania
Przydatne linki:
- „Od zakupów grupowych do optymalizacji zużycia energii”, Instytut Ekonomii Środowiska, Kraków, kwiecień 2013
- „Przewodnik dla miejskich i gminnych decydentów oraz ekspertów.”, Planowanie energetyczne w miastach i gminach. Covenant of Mayors, 2010 r.
- „Gospodarowanie energią w Gminach – Podstawy metodyczne”. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Heleny Rusak, WSE w Białymstoku, Białystok 2011
- „Gospodarowanie energią na poziomie lokalnym” – Podręcznik dla gmin pod redakcją Bazylego Poskrobki, WSE w Białymstoku, Białystok 2011
- „Jak zarządzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej?”, FEWE, Katowice 2010
- „Jak planować zaopatrzenie w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w Gminach- Poradnik”, FEWE, Katowice 2000
Materiały informacyjne:
Aby zapewnić sprawny przebieg realizacji przedsięwzięcia, należy je najpierw dobrze zaplanować. Pomoże to zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów lub niepowodzeń. W ramach Projektu doradztwa energetycznego, Doradcy WFOŚiGW w Katowicach służą nieodpłatną pomocą na każdym, poniżej przedstawionym etapie inwestycyjnym.
1. Analiza zapotrzebowania energetycznego
Punktem wyjścia przy realizacji jakichkolwiek przedsięwzięć dotyczących zapotrzebowania na ciepło i energię elektryczną powinno być zbilansowanie potrzeb energetycznych. Przewymiarowanie urządzeń/instalacji może generować niepotrzebne straty, zwiększać nakłady inwestycyjne i koszty eksploatacyjne, a z kolei niedoszacowanie uniemożliwi pokrycie zapotrzebowania.
Zapotrzebowanie na energię można określić m.in. przez wykonanie bilansów, analizę historii zużycia na podstawie pomiarów, audyt energetyczny itp.
Doradcy energetyczni WFOŚiGW w Katowicach mogą Państwu pomóc przy sformułowaniu zlecania dla wykonawcy bilansu, określeniu jego zakresu, a następnie pomóc go zweryfikować.
2. Określenie możliwości finansowych
Przed decyzją o zakresie przedsięwzięcia należy określić własne możliwości finansowe, które zdeterminują rozwiązania techniczne i sposób finansowania.
3. Koncepcja rozwiązań technicznych
Zlecając wykonanie koncepcji/studium, celowości/studium wykonalności można dowiedzieć się jakie są możliwości techniczne różnych rozwiązań z uwzględnieniem rentowności (poprzez oszacowanie nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacyjnych).
Doradcy mogą służyć pomocą przy weryfikacji koncepcji, wskazać dodatkowe rozwiązania do przeanalizowania, określić lub sprawdzić przyjęte założenia. Doradcy pomogą także przy sformułowaniu zapytania/zlecenia dla wykonawcy pod kątem merytorycznym.
4. Montaż finansowy – rozeznanie możliwości dofinansowania
Jeżeli realizacja przedsięwzięcia ze środków własnych nie jest możliwa ze względu na zbyt wysokie nakłady inwestycyjne warto przeanalizować dostępne dofinansowania.
Doradcy pomogą przeanalizować dostępne programy dofinansowań, ze względu na rodzaj beneficjenta, rozwiązania techniczne przedsięwzięcia, harmonogramy naboru wniosków.
5. Dokumentacja projektowa oraz pozyskanie dofinansowania
Warto aby projekt sporządził wykonawca posiadający jak największe doświadczenie oraz odpowiednie referencje, musi posiadać niezbędne kwalifikacje.
Doradcy służą poradą przy redagowaniu zlecenia pod katem merytorycznym ponadto wspierają beneficjenta przy wyborze najkorzystniejszej formy dofinansowania.
6. Realizacja przedsięwzięcia
Dobrze zaplanowane i przygotowane przedsięwzięcie ułatwia osiągnięcie zamierzonego celu.
- Instytucje publiczne (Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, powiaty i gminy województwa śląskiego)
- Przedsiębiorcy planujący zwiększenie efektywności energetycznej lub zastosowanie odnawialnych źródeł energii w posiadanych przez siebie obiektach
- Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe
- Osoby fizyczne
Czym zajmują się Doradcy?
- Wsparciem w planowaniu i wdrażaniu przyjaznych środowisku inwestycji w regionie
- Prowadzeniem działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie Efektywności Energetycznej (EE) i Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) oraz rozwoju gospodarki niskoemisyjnej skierowanych do ogółu społeczeństwa
- Wskazaniem dostępnych źródeł finansowania inwestycji z zakresu EE i OZE
- Wsparciem w przygotowaniu, weryfikacji i wdrożeniu Planów Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN) w gminach
- Organizacją szkoleń dla przyszłych energetyków gminnych
- Uczestnictwem w budowie ogólnopolskiej platformy wymiany doświadczeń i bazy wiedzy oraz bazy PGN
Cele Projektu doradztwa:
- Podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie Efektywności Energetycznej (EE) i stosowania Odnawialnych Źródeł Energii (OZE)
- Promocja gospodarki niskoemisyjnej
- Ułatwianie dostępu do środków finansowych funduszy unijnych i krajowych przeznaczonych na zwiększenie EE i stosowanie OZE
Wychodząc naprzeciwko postulatom pakietu klimatyczno – energetycznego UE20/20/20, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach bierze udział w Projekcie pn. „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”, stworzonym w styczniu 2015 r. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwo Gospodarki.
Po wielu miesiącach przygotowań i uzgodnień, 3 marca 2016 r. Minister Energii i Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali umowę w sprawie realizacji Projektu pod nazwą "Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE", o wartości 128 974 901,28 zł. Będzie on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) – zgodnie z osią priorytetową I, Poddziałanie 1.3.3 "Zmniejszenie emisyjności gospodarki".
W dniu 28 kwietnia 2016 r. zawarta została Umowa o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu pn. „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE” pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Partner Wiodący) a 14 Wojewódzkimi Funduszami Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, jako Partnerami. Wartość Projektu przyznana dla WFOŚiGW w Katowicach wynosi 7 255 912,70 zł i w 100% jest refundowana z Funduszy Europejskich. Projekt będzie realizowany do 31.12.2023 r.
Z ramienia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w Projekcie uczestniczy 5 osób, które po przejściu kilkutygodniowego szkolenia zakończonego egzaminem otrzymało tytuł certyfikowanego Doradcy energetycznego. Doradcy dzięki zdobytym umiejętnościom m. in. z zakresu efektywności energetycznej, transportu, odnawialnych źródeł energii są przygotowani w pierwszej kolejności do wsparcia gmin, powiatów, Urzędu Marszałkowskiego w zakresie przygotowywania i późniejszej weryfikacji Planów Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN). W kolejnym etapie Doradcy będą służyć pomocą w szkoleniu i wsparciu energetyków gminnych, a wreszcie przy przygotowaniu i realizacji inwestycji w obszarze efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii.
Docelowo odbiorcami usług doradczych mogą być również przedsiębiorcy i osoby fizyczne realizujące zadania służące poprawie efektywności energetycznej obiektów lub procesów oraz zadania związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi Doradcami, szczególnie jednostki samorządu terytorialnego, które już dzisiaj mogą poddać weryfikacji w zakresie zgodności z wymogami NFOŚiGW i WFOŚiGW w Katowicach posiadane Plany Gospodarki Niskoemisyjnej lub, jeżeli są w trakcie ich opracowania, mogą uzyskać informacje pomocne do ich tworzenia.
Strona 2 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec